onsdag 16. desember 2009

Juletreet er pyntet, så nå kan julen komme!


I dag var siste skoledag før sommerferien for ungene. Den dagen tror jeg de begge har lengtet etter en stund. De våknet begge relativt tidlig, og var mer enn klar til å få det overstådt. Sekkene var allerede pakket med ekstra god lunsj og julekort og julegaver til klassekamerater.
Noe av det viktigste med denne dagen var nemlig at jeg hadde lovet at de skulle få pynte juletreet. Litt tidlig i forhold til hva vi pleide å gjøre i Norge..... Men her i Australia er det normalt å pynte treet allerede til 1. desember, som en del av det å pynte huset sitt til jul. Så både Benjamin og Synne har i grunnen vært klar til å få treet på plass en stund.

For første gang i historien har vi plastikk tre. Jeg må nok innrømme at jeg har gruet litt for når sannhetens øyeblikk ble virkelighet, og treet var skrudd sammen. Jeg har ikke akkurat verdens beste innstilling til plastikk trær. Men heldigvis var det ikke så ille som jeg hadde fryktet. Jeg må faktisk innrømme at, bortsett fra at det er mye mindre og smalere enn det vi pleier å ha hjemme på Hommersåk, så var det slettes ikke så verst!
Sjekk på bildet og døm selv!

Når vi først var i gang med pynting, ble ungene bitt av basillen, og pyntet i vei på rommet sitt. Til og med Dadda sitt rom ble pyntet med juleduk. Så nå er vi klare for jula. Julemarsipanen er også ferdig laget. Da vi skulle lage den for et par dager siden, måtte vi sette på air condition i huset for å få det kaldt nok til å klare å lage figurer. Ellers klisset marsipanen bare. Men med litt jukse kulde går det meste! Til slutt ble det så kaldt at Tore krøp under teppet for å lese litt. Nesten som hjemme.....

2 kommentarer:

  1. Så koselig med jultre og julepunt :)
    var kjempe kule de marsipan pinsvinene :)
    gleder meg til å komme ned til dåkke :)
    Trine

    SvarSlett
  2. Hei og god jul alle sammen :)
    Godt at du Tore skreiv om bloggen dåkkas på facebook, hvis ikkje hadde eg aldri visst om an:) Her hjemma e det masse snø og steinkaldt, -14,5 e det kaldaste eg har målt for dagen, så bare nyt varmen :)

    Benjamin: katten klare nesten ikkje å gå i all snøen som e her nå. Du sko nok vært her og hjulpet han :)

    Ska hilsa fra Will
    Klem fra nabo- Inga :)

    SvarSlett